Čtyřiaosmdesát procent firemních IT ředitelů věří, že umělá inteligence (AI) bude pro jejich podnikání stejně významná jako nástup internetu. Pouze 11 % z nich však tvrdí, že tuto technologii již plně implementovalo, a uvádí řadu technických a organizačních problémů v čele se zabezpečením a datovou infrastrukturou, které je třeba nejprve vyřešit, než budou moci plně nasadit AI.
Údaje, které pocházejí z nového průzkumu společnosti Salesforce mezi 150 ověřenými řediteli IT ve firmách s 1 000 a více zaměstnanci, poskytují přehled o stavu firemní AI a o překážkách, které je třeba řešit při realizaci strategií v oblasti umělé inteligence.
Mezi hlavní závěry průzkumu patří:
- CIO pociťují tlak na to, aby se stali odborníky na umělou inteligenci. 61 % CIO má pocit, že se od nich očekává, že budou o AI vědět více, než vědí, a jejich kolegové v jiných společnostech jsou jejich hlavními zdroji informací.
- CIO souhlasí s tím, že AI mění pravidla hry, ale jsou opatrní. Osmdesát čtyři procent ředitelů IT věří, že AI bude pro podniky stejně významná jako internet, ale 67 % k ní přistupuje opatrněji než k jiným technologiím.
- IT se zaměřuje na datové iniciativy, než se začne věnovat umělé inteligenci. CIO uvádějí, že na datovou infrastrukturu a správu vynakládají v průměru 20 % svých rozpočtů, zatímco na AI pouze 5 %. Mezi největší obavy CIO z AI patří ohrožení bezpečnosti nebo soukromí a nedostatek důvěryhodných dat.
- Obchodní partneři musí prověřit své časové plány v oblasti umělé inteligence. Šedesát šest procent IT ředitelů věří, že se jim investice do AI vrátí, ale 68 % z nich se domnívá, že jejich obchodní partneři mají nepřiměřená očekávání v tom, kdy se dostaví návratnost investic.
- CIO vidí v oblasti AI nesoulad mezi jednotlivými odděleními. Zatímco funkce jako zákaznický servis jsou považovány za ty, pro které je největší využití AI, mohou být jiná oddělení vnímána jako málo připravená na tuto technologii.
„Generativní umělá inteligence je jednou z nejvíce transformujících technologií tohoto století,“ říká Juan Perez, CIO společnosti Salesforce. „Tento průzkum umožňuje nahlédnout na aktivity, které CIO napříč odvětvími a geografickými oblastmi pokládají v rámci příprav na zavádění skutečně důležité pro transformaci AI.“
Implementace AI zaostává za očekáváním zainteresovaných stran, což přináší rizika
Používání umělé inteligence na pracovištích rychle roste, protože zainteresované strany vidí příležitosti pro zvýšení efektivity práce. 77 % ředitelů oddělení informačních technologií tvrdí, že mají dobrou nebo vynikající podporu vedení firmy ohledně zavádění AI. Přesto se CIO obávají naléhavosti, s níž budou k AI přistupovat jejich obchodní partneři. 68 % z nich se domnívá, že existují nepřiměřená očekávání, kdy například nevidí brzkou návratnost investic do této technologie.
Velký podíl vedoucích pracovníků v oblasti prodeje, marketingu, služeba elektronického obchodování považuje AI za „plně implementovanou“ do svých pracovních postupů. Existují důkazy, že velká část těchto nesystémových zavádění AI je nesankcionovaná, což přináší značná bezpečnostní rizika, protože pracovníci posílají citlivé údaje prostřednictvím nezabezpečených LLM.
„Zatím nevíme, jak používat umělou inteligenci mezi širšími skupinami zaměstnanců a jak kontrolovat její řízení,“ říká nejmenovaný CIO z odvětví profesionálních služeb ve Spojených státech
Na druhou stranu pouze 11 % ředitelů IT – s většími technickými znalostmi a širším rozhledem v organizaci – tvrdí, že plně implementovali AI, což je o 18 až 38 procentních bodů méně než jejich kolegové z řad podnikatelů.
„Přijetí generativních nástrojů umělé inteligence pracovníky na masovém trhu zahajuje novou éru „stínové AI„, která zdůrazňuje naléhavost zavedení důvěryhodných nástrojů,“ říká Perez.
CIO řeší data a bezpečnost jako předstupeň AI
Pomalé tempo schvalování celopodnikových strategií a nástrojů AI lze přičíst zaměření na přípravné práce, které musí CIO řešit jako první.
Vzhledem k transformační povaze umělé inteligence 67 % ředitelů IT oddělení tvrdí, že k jejímu zavádění přistupují ve srovnání s jinými technologiemi s větší rozvahou. CIO nemají nouzi o překážky, které je třeba při zavádění AI zvážit, ale zdaleka nejčastější jsou ty, které se týkají bezpečnosti a dat.
Obavy o bezpečnost lze řešit výběrem dodavatelů s robustními technologiemi, bezpečnostní infrastrukturou, etikou a důvěryhodností a bezpečnostními opatřeními, což může učinit aktuálnost, kvalitu a dostupnost dat, na nichž je umělá inteligence založena, obzvláště náročným úkolem. Jde o velkou výzvu, což zdůraznilo několik respondentů z různých odvětví.
„Největší překážkou implementace umělé inteligence je dostupnost dat. Kromě toho mohou efektivitě AI bránit zastaralé systémy a zastaralá infrastruktura,“ tvrdí nejmenovaný CIO ze sektoru výrobního průmyslu v USA
„Máme spoustu starých datových center a starších aplikací, které výměnu dat nativně nepodporují,“
doplňuje CIO z odvětví finančních služeb v Itálii
„Naše data nemají jediný zdroj pravdy a nedostáváme je všas,“ uzavírá CIO ze sektoru maloobchodu v Indii
CIO si uvědomují, že než budou moci plně využít AI, musí dát svá data do pořádku, a proto v současné době vyčleňují v průměru čtyřikrát vyšší rozpočet na různé datové iniciativy.
„Datové iniciativy nejsou novinkou, ale jejich naléhavost a priorita jsou na nebývalé úrovni,“ upozorňuje Perez. „Téměř každá společnost, se kterou mluvím, přesouvá zdroje, aby zajistila, že její data budou integrovaná, dostupná a relevantní.“
Přesto ředitelé IT odděleni pociťují nejistotu ohledně toho, kolik prostředků je třeba na umělou inteligenci v počátcích nasazování této technologie vyčlenit. Pouze 47 % z nich si je jisto, že na iniciativy v oblasti AI vyčlenili správnou výši rozpočtu.
CIO se snaží určit, kde je třeba upřednostnit AI
Kromě výzev spojených s posilováním datových základů je pro mnoho ředitelů IT obtížné definovat, kde a jak by se měla umělá inteligence projevit v jejich širších organizacích. To platí zejména vzhledem k novosti AI a nedostatečnému chápání, nebo dokonce obavám z této technologie napříč firemními odděleními.
„Umělá inteligence není dostatečně pochopena a v důsledku toho jí chybí důvěra. Zatím nemáme mnoho věrohodných případů použití nebo studií, které by vzbuzovaly důvěru,“ říká nejmenovaný CIO z oblasti architektury, strojírenství a stavebnictví ve Velké Británieí.
A i když jsou případy využití AI v některých oblastech podnikání zřejmější, nemusí být tato oddělení nejvstřícnější nebo nejschopnější tuto technologii využívat. Například CIO považují zákaznický servis za oblast s největším počtem případů využití AI, ale také za oblast s nejmenším nadšením z jejího používání. Na druhou stranu u marketingu je patrná ochota využívat AI, ale je nejméně připravený napříč faktory, jako jsou například potřebné dovednosti.
Někteří ředitelé IT oddělení zjišťují, že tento nesoulad mezi obchodní hodnotou AI, nadšením a připraveností vyžaduje “chirurgičtější” přístup k implementaci této technologie na celofiremní úrovni. „Vedoucí pracovníci mají jedinečnou příležitost předvést AI napříč svými společnostmi a ukázat skeptickým zaměstnancům, že jim AI může pomoci – nikoli překážet – v jejich práci. Efektivní podpora je rozhodující pro to, aby tito zaměstnanci získali potřebné dovednosti, nástroje a pokyny k vytváření hmatatelné hodnoty, aby jejich organizace začaly AI důvěřovat a věřit v její sílu,“ poznamenal Jeff Amann, EVP & GM Salesforce Industries.
„Umělá inteligence nemůže být univerzálním přístupem shora dolů. Naším záměrem je, aby oddělení a geografické oblasti našly příležitosti a hodnotu AI, které odpovídají jejich potřebám, a zároveň, kdykoli je to možné, využívaly společné technologie a platformy,“ říká nejmenovaný CIO z oblasti architektury, inženýrství a stavebnictví ve Francii.
Někteří ředitelé IT oddělení proto zjišťují, že je efektivnější spustit pilotní projekty, které ukazují sílu umělé inteligence, aby se zasadili o její širší implementaci. 75 % respondentů popisuje své organizace jako firmy, které se nacházejí v experimentální fázi zavádění AI.
„Experimentujeme s implementací ve vybraných funkcích/odděleních a sledujeme jejich využití, přijetí a přínosy,“ potvrzuje nejmenovaný CIO z technologického průmyslu v Indii.
CIO se obracejí na sebe navzájem kvůli vzdělávání v oblasti AI
Jak se jejich šéfové chtějí čím dál tím více zaměřit na obchodní příležitosti vyvolané používáním umělé inteligence, jsou CIO pod pravděpodobně největším tlakem ve své kariéře, aby pomohli definovat a realizovat strategie pro nasazení a využití AI. Umělá inteligence je nejen neznámou technologií, ale také technologií, která se vyvíjí pozoruhodným tempem. V důsledku toho se musí CIO dostat do tempa, a to rychle.
„Na všech úrovních společnosti, včetně mě, chybí dostatečné odborné znalosti v oblasti umělé inteligence,“ přiznává nejmenovaný CIO ze sektoru finančních služeb v Nizozemsku.
Nicméně ředitelé IT oddělení vědí, že nejsou sami, pokud jde o nedostatek znalostí o umělé inteligenci. Zatímco více než tři z pěti ředitelů IT si myslí, že očekávání zainteresovaných stran ohledně jejich znalostí AI jsou nereálná, pouze 9 % si myslí, že jejich kolegové mají větší znalosti než oni.
Protože se snaží rozvíjet odborné znalosti v oblasti rychle se rozvíjející technologie, obracejí se ředitelé IT na známé zdroje informací, jako jsou analytické firmy, dodavatelé technologií a technologická média. Přesto CIO v této oblasti nejčastěji důvěřují svým kolegům z jiných společností, což je trend, který vítá i samotný CIO společnosti Salesforce.
„Je to ideální příležitost pro sdílení zkušeností,“ říká Juan Perez, CIO společnosti Salesforce. „Dnešní CIO dosud nezažili ve své kariéře mnoho tak zásadních technologických změn. Všichni procházíme touto revolucí v reálném čase a je velmi důležité, abychom se o své poznatky navzájem podělili a vybudovali tak nejen úspěšné podniky s umělou inteligencí, ale i úspěšnou ekonomiku s umělou inteligencí.“
Metodika
Společnost Salesforce pověřila agenturu NewtonX, aby provedla dvojitě anonymní průzkum mezi 150 ověřenými podnikovými CIO po celém světě. Průzkum byl proveden mezi 23. a 30. červencem 2024 a přinesl odpovědi z 18 zemí a 17 odvětví. Firmy byly v tomto průzkumu definovány jako společnosti s nejméně 1 000 zaměstnanci.