Mezi klíčové faktory, které lákají luxusní značky do střední a východní Evropy, patří rostoucí kupní síla tohoto regionu a potenciál zdejších měst přilákat velké množství turistů a návštěvníků. Vyplývá to ze zprávy společnosti Colliers s názvem Luxury Retail Brands in CEE-6 (Luxusní maloobchodní značky v zemích CEE-6).
Slibné vyhlídky pro maloobchod s luxusem v zemích CEE-6
„Posledních 10 až 15 let bylo pro maloobchod s luxusem ve střední a východní Evropě příznivých. Vzhledem k rostoucím disponibilním příjmům, nižším životním nákladům a rychlému hospodářskému růstu v zemích CEE-6 v kombinaci se silnou touhou po západním životním stylu by příští desetiletí mělo být ještě slibnější, alespoň budou-li současné trendy pokračovat,“ komentuje Josef Stanko, ředitel oddělení průzkumu trhu ve společnosti Colliers.
Z údajů Eurostatu vyplývá, že v roce 2022 bylo v regionu střední a východní Evropy k zařazení mezi 1 % nejbohatších lidí potřeba roční příjem od 18 000 eur v Rumunsku po téměř 38 000 eur v Česku. Pro srovnání, v Německu, Francii či Nizozemsku činí tato částka 90 000 eur, ve Španělsku 60 000 eur. „Ačkoli tato čísla mohou zpočátku vypadat neperspektivně, je důležité vzít v úvahu historický kontext. Západní Evropa má za sebou desítky let větší akumulace kapitálu než země střední a východní Evropy, které byly až do roku 1989 brzděny komunismem. Země CEE-6 však ztrátu rychle dohánějí. Mezi lety 2005 a 2022 se hranice příjmu pro 1 % nejbohatších ve všech zemích CEE-6 více než zdvojnásobila, přičemž v Bulharsku byl nárůst téměř šestinásobný. Naproti tomu v zemích jako Španělsko, Francie, Německo a Nizozemsko došlo ke zvýšení pouze o 55 až 67 %,“ uvádí Silviu Pop, ředitel výzkumu společnosti Colliers ve střední a východní Evropě.
„Existuje mnoho důvodů k optimismu, pokud jde o růst příjmů ve střední a východní Evropě, zejména ve vyšších segmentech, z čehož těží i prodejci luxusního zboží. Vedle místní kupní síly roste také mezinárodní turismus. Ačkoli země střední a východní Evropy zatím nemohou konkurovat globálním centrům luxusu, jejich méně přeplněné trhy nabízejí maloobchodníkům vyšší marže – což potvrzují i naše data,“ doplňuje Josef Stanko.
Luxusní módní značky v zemích CEE-6
Zpráva společnosti Colliers poskytuje analýzu 179 značek. Vyplývá z ní, že nejatraktivnější je pro luxusní a prémiové značky český trh. Druhé místo zaujímá Polsko, třetí Rumunsko. V těchto třech zemích působí plných 80 % analyzovaných značek. Zatímco v Polsku a Rumunsku se objevují převážně v multibrandových prodejnách, na českém trhu jde častěji o vlastní značkové prodejny.
Vyspělost trhů s luxusními značkami
Česká republika je dle analýzy nejvyspělejším trhem v oblasti luxusního retailu v regionu střední a východní Evropy. Dominantní postavení zde zaujímá v zejména Praha, která se jako jediné město v tomto regionu může pyšnit tzv. Prime High Street, tedy ulicí s výhradním zastoupením luxusních značek. Je jí Pařížská ulice, kde je v tuto chvíli obsazeno 48 obchodních prostor z celkem 50. Zájem o tuto lokalitu po odeznění pandemie covidu dále silně roste. „Praha je aktuálně v hledáčku celé řady značek, a to jak z kategorie luxusu, tak i z tzv. bridge sektoru, který rovněž cílí na prémiové lokality. Aktuální a plánovaná výstavba v centru jejich vstupu na český trh může jen pomoci, kromě zóny v okolí Pařížské ulice se již brzy objeví další zajímavé příležitosti i v okolí náměstí Republiky,“ říká Stefanie Nguyenová z retailového oddělení společnosti Colliers
Polsko a Maďarsko lze považovat za slibně se rozvíjející trhy s vynikajícími vyhlídkami na růst. Zpočátku zde luxusní značky vstupovaly na tyto trhy prostřednictvím multibrandových obchodů a partnerství. Po úspěšném působení v těchto formátech se ovšem nyní mnoho značek snaží otevírat vlastní prodejny, aby využily rostoucí poptávky. Podobný trend je patrný i v Rumunsku. Slovensko a Bulharsko jsou v počáteční fázi rozvoje tohoto lukrativního trhu.