Skip to content
BIZnews.cz
Menu
Menu

Retailové parky v CEE: Defenzivní investice s růstovým potenciálem v éře oživené spotřeby

Zveřejněno 20. 10. 2025

Zatímco západní Evropa zaostává, střední a východní Evropa boduje solidním hospodářským růstem. Rostoucí reálné mzdy a klesající inflace pohání spotřebu domácností, která se koncentruje právě do retailových parků. Tyto nemovitosti se rychle stávají jednou z nejodolnějších investičních tříd regionu – s nájemným 6–14 EUR za m²/měsíc a expanzí do menších měst nabízejí stabilní výnosy i v nejistých časech. Podle Colliers je budoucnost maloobchodu v CEE mimo tradiční nákupní centra.

Aktuální data ukazují rozdílné tempo hospodářského oživení v regionech střední a východní Evropy, Pobaltí a západního Balkánu. V čele je Bulharsko s 6,8% růstem maloobchodních tržeb v červnu, zatímco Polsko zaznamenalo v červenci 4,8% růst, který byl podpořen poptávkou po zboží dlouhodobé spotřeby. Česko a Maďarsko vykazují stabilní dynamiku výdajů, zatímco Rumunsko a Slovensko čelí pomalejšímu oživení kvůli mzdovým tlakům a fiskálnímu zpřísnění. V pobaltských zemích kontrastuje 5,1% oživení Litvy s opatrnějším oživením v Estonsku a Lotyšsku. Západní Balkán, vedený Chorvatskem a Černou Horou, mezitím silně těží z cestovního ruchu a integrace do EU.

Klíčovým faktorem oživení spotřeby zůstává klesající inflace, přičemž ve většině zemí se očekává až do roku 2026 její další zmírnění. Spotřebitelé v regionu stále častěji vyhledávají výhodné ceny, diskontní prodejny a služby, čímž se jejich nákupní zvyklosti přibližují západoevropskému standardu. Podíl online nákupů zůstává na vyšší úrovni, kterou dosáhl během pandemie.

Paralelně s těmito spotřebními trendy se retailové parky staly jedním z nejdynamičtějších a nejodolnějších typů nemovitostí ve střední a východní Evropě, Pobaltí a na Balkáně. Na vyspělých trzích, jako je Polsko, Česko a Maďarsko, retailové parky dominují předměstským a regionálním maloobchodním prostorům a nabízejí pohodlí a dostupnost. Podíl retailových parků v Polsku vzrostl z 9 % moderních maloobchodních prostor v roce 2015 na 22 % v roce 2025. Na rozvíjejících se trzích, jako je Rumunsko, Srbsko a Bulharsko, dochází k rychlému rozvoji, často v menších městech s omezenými možnostmi moderního maloobchodu.

„Segment retail parků si i v České republice nadále zachovává pozoruhodnou odolnost a schopnost přizpůsobení. S tím, jak se obnovuje spotřeba domácností a zákazníci hledají větší hodnotu a pohodlí, se retail parky stávají preferovanými cíli – zejména v regionálních městech a oblastech s nedostatečnou nabídkou. Jejich dostupnost, snadná dosažitelnost a rostoucí propojení se základními službami z nich činí klíčový prvek proměňujícího se maloobchodního prostředí a zároveň defenzivní investiční třídu v dnešním ekonomickém kontextu,“ říká Katarína Brydone, ředitelka společnosti Colliers v České republice.

Retailové parky, jejichž základem jsou diskontní a cenově orientované maloobchodní řetězce jako Pepco, Jysk, Lidl a KIK, se stále více diverzifikují a rozšiřují o služby zaměřené na volný čas, gastronomii a komunitu. Očekává se, že budoucí růst se bude soustředit na:

  • expanzi do menších měst a sekundárních měst,
  • rozvoj založený na ESG s energeticky úspornými budovami,
  • integraci smíšeného využití kombinujícího maloobchod, bydlení a volný čas,
  • přeshraniční investiční strategie v souvislosti s rozšiřováním regionálních portfolií

Nájemné zůstává konkurenceschopné, obvykle se pohybuje mezi 6–12 EUR za m²/měsíc pro maloobchodníky s potravinami a 6–14 EUR pro nájemce s nepotravinářským zbožím. Strategie vlastnictví se liší, na většině trhů dominují místní developeři, zatímco mezinárodní hráči jako Saller Group, Immofinanz, CPI, BIG Group a Pradera budují portfolia v několika zemích.

Do budoucna budou retailové parky při formování spotřebitelského a investičního prostředí ve střední a východní Evropě hrát rozhodující roli. S posilováním domácí poptávky a postupující integrací EU se tento formát díky své přizpůsobivosti stává jak komunitním centrem pro domácnosti, tak defenzivní třídou aktiv generující příjmy pro investory.

Vyhledávání

Nejnovější příspěvky

  • Retailové parky v CEE: Defenzivní investice s růstovým potenciálem v éře oživené spotřeby
  • AWS Cloud Day Prague 2025 přinese přehled praktického využití generativní AI
  • Nová metoda prodlouží životnost baterií elektromobilů až o desetinu. Doktorandka z FEL ČVUT dostala na její implementaci grant 16 milionů korun
  • Novým prezidentem asociace ABSL se stal Bohumil Říha, zkušený lídr z oblasti podnikových služeb
  • Společnost Cato Networks oficiálním partnerem týmu Formule 1 BWT Alpine
©2025 BIZnews.cz | Design: Newspaperly WordPress Theme