AAA Auto jsou v současné době jedinou tuzemskou společností na trhu s ojetými vozy, která dokáže důkladně a detailně „přečíst“ historii baterie elektromobilu a zjistit zásadní data o jejím dosavadním životě. Což je extrémně důležité při výpočtu výdrže akumulátoru do budoucna – a tedy v rozhodování o tom, zda má smysl ojetý elektromobil kupovat.
Hned zpočátku je nutné říct zásadní věc, kterou si elektromobilní skeptici neuvědomují – auto není mobil, a není tedy možné srovnávat výdrž baterie mobilního telefonu a elektroauta. Technologie je sice obdobná, ale konstrukce se natolik liší, že zatímco u příručního přístroje se počítá s výdrží baterie v řádu jednotek let, u aut do zásuvky výrobci uvádějí životnost dvou dekád. Což nelze zatím potvrdit, tak dlouho se moderní bateriová auta ve velkém nevyrábějí.
Jisté každopádně je, že míra degradace takzvaného trakčního akumulátoru elektromobilu (to je ten hlavní, který pohání elektromotor) je nesmírně individuální. Záleží na tom, jakým způsobem je baterie nabíjena a vybíjena, v jakém režimu auto jezdí (zda krátké či dlouhé trasy), ale i na podnebí, v jakém je provozováno. Ovšem hlavní strašák – tedy že baterie úplně „odejde“ a majitel auta bude platit její drahou výměnu – je podle zkušeností z USA marginální problém. Společnost Recurrent, která prověřovala 15 tisíc tamních elektromobilů, zjistila, že 98,5 procenta z nich má stále původní akumulátor; výměna byla zaznamenána jen u 1,5 % vzorku (mimo svolávacích akcí). Důvody výměny byly přitom pouze dva – poškození při nehodě nebo degradace.
Nás zajímá ten druhý, a to hlavně při výkupu ojetého elektromobilu. Kontrola stavu baterie je přitom extrémně důležitá – a není to tak jednoduchý úkol, jak by se mohlo zdát. Nestačí k tomu ani originální diagnostika výrobce. „Dokážeme velice přesně zjistit detailní stav trakční baterie a její parametry, jako například počet rychlonabíjecích cyklů, čas, který vozidlo strávilo v maximálně nabitém nebo vybitém stavu, maximální a minimální teploty a podobně. Při testování baterie zjišťujeme průběžně všechny klíčové parametry, včetně třeba maximální odchylky napětí mezi jednotlivými články, abychom si byli jisti, že baterie je v dobrém stavu a bez závad. To vše uvádíme pod zkratkou SoH – neboli State of Health, tedy zdraví baterie v procentech ze sta – v certifikátech, uložených na takzvané kartě vozu. Tu mají všechny bateriové elektromobily (BEV) i plug-in hybridy (PHEV), které prodáváme v síti AAA AUTO a Mototechna,“ vysvětluje Jan Dedek, bývalý docent ČVUT a současný expert na elektromobilitu v AURES Holdings.
Z uvedených údajů je tak zcela zřejmé, jakou má baterie skutečnou kapacitu či reálný dojezd. Podle Dedkových zkušeností tyto parametry často nedokážou základním skenem odhalit ani autorizovaní dealeři značky. „To se nám v průběhu výkupu vozu už několikrát potvrdilo – námi odhalenou závadu nebyli v autorizovaném servisu schopni či ochotni detekovat; případně to dokázali až poté, co jsme opakovaně důrazně vyžadovali kompletní několikadenní diagnostiku baterie včetně jízdních zkoušek auta. Jinými slovy, umíme to lépe než autorizované servisy,“ říká Dedek.
Momentálně však nemůže prozradit, jakou speciální diagnostiku v AURES Holdings používají. „Jsme v průběhu obchodních jednání s více dodavateli diagnostických řešení, testujeme více produktů, a proto nemůžeme žádného z partnerů zveřejnit. Obecně těchto diagnostických řešení zatím ve světě moc není, nabízí je asi deset výrobců,“ doplňuje Dedek.
Vraťme se ale k v úvodu citovaným datům z USA – ta z Česka zámořská zjištění do značné míry potvrzují. „Docela překvapivé je, že baterie námi diagnostikovaných vozů mají daleko nižší degradaci, než se potenciální zákazníci obávají. Ukazatel SoH je u našich prodávaných elektroaut průměrně na úrovni 94 procent,“ vysvětluje Dedkův kolega, šéf rozvoje elektromobility v AURES Holdings Eldar Vagabov. A doplňuje zřejmě nejdůležitější zjištění z výsledků podrobných měření. „Víme, že míra degradace trakčních baterií není v přímé úměře k počtu najetých kilometrů – jinými slovy, opotřebení se s množstvím najetých kilometrů nijak zvlášť nezvyšuje,“ říká. Což je vlastně opak toho, co se děje ojetým spalovacím motorům.
Expertní přístup AURES Holdings je nesrovnatelný například s koupí elektromobilu od soukromého majitele. Ten nemá k dispozici žádné diagnostické metody, takže se zájemce o auto musí spolehnout na údaje, které mu prodávající sdělí. Problém je, že majitel ani nemusí chtít vědomě lhát, ale s největší pravděpodobností si nevede žádnou detailní statistiku používání auta, nabíjení baterie a jistě nebude prezentovat případné (byť třeba ojedinělé) problémy. AAA AUTO coby ověřený dealer má naopak zájem na tom, aby prodával kvalitní vozy s ověřeným stavem baterie a transparentně zveřejňoval všechny potřebné hodnoty – a tudíž nevykoupil auto s problémy. „Pokud naši specialisté odmítnou elektromobil vykoupit, důvodem bývá právě nějaká vada akumulátoru, případně nemožnost ověřit jeho historii. Obecně v lepším stavu bývají elektromobily dovážené z Německa, jež vykupujeme přes naši pobočku Driverama,“ říká Eldar Vagabov.
K ověření faktu, že postoj AAA AUTO k prodeji ojetých elektromobilů je diametrálně odlišný od přístupu dalších obchodníků na českém trhu, stačí prosté nahlédnutí do webové inzerce. Z celkem téměř 1 900 kusů elektrických vozů na portálu sAuto je pouze u 76 kusů, prodávaných v síti „Áček“, uveden stav SoH baterie. A to přesto, že i jiní velcí prodejci prodávají elektroauta s vysokým kilometrovým nájezdem – celkem 112 aut na trhu má nájezd větší než 75 tisíc kilometrů, 56 kusů pak přes sto tisíc kilometrů.
„Děláme to proto, že elektromobilitě nejen věříme, ale protože podle našich analýz fakta a čísla z tržního vývoje nejenom v Evropě, ale i ve světě říkají jasně, že tento trend je dlouhodobý a nemine ani nás. Našim cílem je být dominantním hráčem, a to nejenom na poli prodejním, ale i odborném,“ říká Eldar Vagabov. Jen málo prodejců elektromobilů se podle něj o celou elektroproblematiku zajímá do hloubky, chtějí většinou jen co nejlépe nakoupit a prodat. My jdeme o výrazný krok dále – ukazujeme našim klientům, že této oblasti skutečně rozumíme, že máme nejpokročilejší a nejvyspělejší technologie, nejlepší diagnostiku baterií a u nás si mohou elektrický vůz pořídit opravdu bez obav, a dokonce k němu dostat opravdu praktické benefity,“ uzavírá Vagabov. Jedním z nich je, že kromě úvodního testu baterie AAA AUTO poskytuje ještě další v tuzemsku ojedinělý benefit – druhý podrobný test po roce užívání zakoupeného elektromobilu.
—————————————————————————————
Highlighty pro EV Day 22/9
– Jsme jediným hráčem na sekundárním trhu, který dokáže precizně diagnostikovat baterie ojetých elektromobilů a ohodnotit jejich reálný stav
– Vykupujeme proto pouze maximálně prověřené vozy s bezproblémovou baterií
– Zákazníkům nic netajíme, komunikujeme skutečný stav elektromobilu až do takových detailů, které nikdo jiný nenabízí – jsme v tom lepší než značkoví dealeři značek, používáme sofistikovanější diagnostiku
– Pracují pro nás jedni z největších expertů v ČR na elektromobilitu, jako je docent z ČVUT Jan Dedek, který přestoupil do týmu AURES Holdings. Ke koupenému elektromobilu nabízíme bezplatnou hodinovou konzultaci s tímto specialistou.
– Na všech našich pobočkách postupně budujeme nabíjecí infrastrukturu. V současné době na pobočkách disponujeme přibližně 40 nabíjecími body. Do roku 2025 bychom rádi měli nabíjecí body na všech pobočkách ve všech zemích. Jen letos plánujeme rozšířit naši nabíjecí infrastrukturu ve skupině o dalších 36 nabíjecích bodů. To znamená, že celkový instalovaný výkon našich nabíječek bude koncem letošního roku přibližně 1,25 MW. Samozřejmě do nabíjecí infrastruktury zahrnujeme i fotovoltaické elektrárny, aktuálně máme v plánu jejich instalaci na čtyřech našich pobočkách – Praha, Brno, Bratislava a Piaseczno.
– Připravili jsme pro naše klienty webovou stránku a tištěnou brožurku, kde popisujeme všechny výhody i nevýhody elektromobilů, snažíme se bořit zažité mýty o elektromobilech, máme natočená informační i instruktážní videa.
– Máme připravenou startovací brožuru pro každého zákazníka, ve které ho informujeme
o nejdůležitějších aspektech provozu elektromobilu. Na webové stránce edukujeme klienty
o elektromobilitě, najdou tam 12dílné edukační video o nejčastěji kladených dotazech směrem
k elektromobilům.
– klienti, kteří si od nás koupí elektromobil, mají nárok jednou ročně na zapůjčení klasického spalovacího vozu až na 16 dní s až 30% slevou, aby například mohli vyrazit na dovolenou tak, jak byli zvyklí, to znamená bez zastávek na dobíjení.
– zdarma poskytujeme diagnostický test baterie zakoupeného elektromobilu po prvním roce užívání.
– vytvořili jsme prodlouženou záruku Carlife e-DELUXE speciálně ušitou na míru elektromobilům.
– budeme zákazníkům nabízet domácí nabíječky, tzv. wallboxy, a jejich instalaci, nabíjecí kabely a jednotnou nabíjecí kartu pro většinu veřejných nabíječek po celé Evropě, pomocí které mohou platit za nabití elektromobilu na cestách.
Co zveřejňujeme na kartě vozu
o nominální kapacitu baterie a dojezd vozu dle normy WLTP
o míra zdraví baterie neboli SoH na základě provedení naší diagnostiky
o dobu a rychlost nabíjení na všech typech nabíječek (domácí, veřejné)
o maximální výkony nabíjení na AC/DC nabíječkách u daného vozu
o platnost záruky na baterii u daného vozu – a pokud už záruka třeba neplatí, nabízíme službu – záruku Carlife, která je šitá na míru právě elektromobilům
o specifické prvky výbavy, jako je např. funkce autopilota, tepelné čerpadlo, rychlonabíjení a další prvky.
o seznam benefitů od státu, které k danému elektromobilu náleží – například parkování zdarma na modrých zónách v Praze, Brně, Ostravě či dalších velkých městech, odpuštěné dálniční poplatky nebo absence emisní zkoušky u STK, což je další úspora času a peněz
• modul reálného dojezdu elektromobilů, kde ukazujeme realistické dojezdy vozu v rámci rozdílných podmínek a ročních období. Ukazujeme dojezdy v létě a v zimě, ve městě a mimo město nebo v rámci kombinovaného stylu jízdy. V kombinaci s diagnostikou a našimi algoritmy umíme vypočítat zcela realistické dojezdy u většiny bateriových elektromobilů, které nabízíme. A to jsou cenné informace, klient ví vždy a přesně, co od vozu může očekávat.
• edukaci klientů o ekonomické výhodnosti používání elektromobilů. Stačí zadat způsob použití vozu (tedy zda ve městě, mimo město nebo kombinovaně), způsob nabíjení (tedy zda doma, veřejně nebo kombinovaně) a cenu za kWh elektrické energie dle tarifu zákazníka. Na základě toho jsme u konkrétního vozu schopni vypočítat náklady na provoz v korunách na každých 100 kilometrů a zároveň tento náklad srovnáváme a vozidlem stejného segmentu se spalovacím motorem. Tímto způsobem klient transparentně vidí, jak zásadní je rozdíl v nákladech mezi provozem běžného vozu a elektromobilu.