Skip to content
BIZnews.cz
Menu
Menu

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje, u každého přenesou na pozadí desítky MB dat denně

Zveřejněno 14. 7. 2025

V roce 2024 se očekávalo, že dojde k zásadnímu narušení digitálního reklamního průmyslu. Google plánoval zavedení omezení cookies třetích stran u svého prohlížeče Chrome, podobně jako to mají prohlížeče jako Safari nebo Firefox. Nakonec však Google své plány přehodnotil, umožnil uživatelům volbu, zda cookies třetích stran povolí, nebo zablokují, a ke „Cookiepokalypse“ nakonec nedošlo. Skutečným fenoménem internetového provozu tak zůstalo masivní rozšíření analytických nástrojů pro měření efektivity reklamních kampaní. Denně sbírají data od 93 % uživatelů pevných sítí a 76 % uživatelů mobilních sítí, což je řadí mezi pět nejpoužívanějších internetových služeb. Vyplývá to z analýzy Applogic zveřejněné českou společností ComSource, která se zaměřuje na kyberbezpečnost, síťovou infrastrukturu a datovou analytiku.

„Zatímco debata kolem cookies třetích stran je hlasitá a mediálně vděčná, mnohem větší dopad mají analytické nástroje, o kterých většina uživatelů vůbec neví. Přitom dnes generují obrovské množství dat, která jsou pro digitální marketing klíčová, ale pro uživatele a poskytovatele sítí představují neviditelnou zátěž. Je na čase, aby se o tomto fenoménu začalo více mluvit a hledaly se cesty, jak s těmito daty efektivně pracovat,“ říká Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Analytické nástroje pro sledování a vyhodnocování účinnosti reklamních kampaní se dostaly mezi pět nejpoužívanějších služeb na světě. Generují sice méně než 2 % objemu denního datového provozu na osobu, v absolutních číslech jde ale o 66 MB denně na pevné síti a 6 MB na mobilní síti. „Při milionech uživatelů to představuje ohromné množství dat, které jsou často poskytovány bez vědomí samotných uživatelů. Ti si často ani neuvědomují, že tyto nástroje běží na pozadí a mohou ovlivňovat výkon jiných aplikací. Pro síťové operátory to navíc může znamenat zátěž bez přímého užitku pro zákazníka,“ dodává Michal Štusák, expert na kybernetickou bezpečnost a spolumajitel společnosti ComSource.

Vyhledávání

Nejnovější příspěvky

  • Společnosti Pure Storage a Cisco dodávají AI továrny pro podniky ve spolupráci s Nvidia
  • ABSL ocenila nejvýznamnější inovace v oboru IT a podnikových služeb roku 2025
  • Obchodování v milisekundách: Role flash paměti v dnešním finančním světě
  • Průzkum Enterprise AI 2025: ambice vs. realita a open source jako klíč k úspěchu
  • Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?
©2025 BIZnews.cz | Design: Newspaperly WordPress Theme